Pangkalan jeti di Butterworth, Pulau Pinang
(Pangkalan Sultan Abdul Halim) telah runtuh pada 31 Julai 1988, Ahad, jam 4.40
petang. Runtuhan ini telah menyebabkan kematian seramai 32 orang manakala 1,674
orang lagi cedera.
Punca :
1.Dua perayaan serentak
Punca utama kejadian dipercayai adalah kerana berlakunya dua
perayaan secara serentak di bahagian pulau. Perayaan yang pertama ialah Pesta
Dewi Kwan Yin di Georgetown yang melibatkan kaum Cina dan yang kedua ialah
sambutan ulang tahun Gereja St Anne di Bukit Mertajam yang melibatkan mereka
yang beragama Kristian. Bagi Pesta Dewi Kwan Yin, perarakan kereta berhias
diadakan melalui jalan-jalan utama di bandar Georgetown pada malam Ahad, 31
Julai dan mereka yang beragama Buddha telah terpanggil untuk hadir kerana ia
diadakan hanya 60 tahun sekali dan dipercayai membawa tuah. Pelancong dari
Singapura, Hong Kong, dan Taiwan turut hadir ketika itu.
Pesta besar-besaran juga telah diadakan di Bukit Mertajam bagi
menyambut ulang tahun kelahiran Gereja St Anne. Bagi mereka yang beragama
Kristian telah datang beramai-ramai untuk berdoa di gereja pada hari Ahad.
2.Jambatan dan jeti sesak
Jambatan Pulau Pinang yang baru dibuka pada tahun 1985 tidak
dapat menampung kenderaan awam yang ingin ke seberang. Pangkalan Sultan Abdul
Halim juga tidak dapat menampung bebanan seramai lebih kurang 10,000 penumpang
pada ketika itu. Jeti pada ketika itu hanya menggunakan besi konkrit sebagai
tiang dan papan tebal sebagai lantai. Pada jam 4.40 petang itu, gelegar besi
jambatan terminal telah bengkok dan patah menyebabkan lantai-lantai papan,
dinding besi dan bumbung roboh ke bawah. Penumpang di tingkat dua pangkalan
menggelongsor ke bawah dan terhimpit oleh tiang dan pelantar papan. Kenderaan
di bahagian bawah pula habis remuk.
Mangsa :
Seramai 32 orang telah dilaporkan mati manakala 1,674 lagi
cedera. Kesemua mangsa telah dikejarkan ke Hospital Butterworth, Hospital Bukit
Mertajam dan hospital-hospital lain. Pasukan bomba pula bertungkus-lumus
mencari dan mengeluarkan mangsa. Runtuhan yang berlaku ini telah dibiarkan
begitu sahaja buat seketika untuk siasatan dan rancangan pembesaran.
Kesan :
Selepas kejadian 31 Julai 1988 ini, pihak Suruhanjaya
Pelabuhan Pulau Pinang (SPPP) telah membuat satu kajian terhadap kesesuaian dan
kecekapan penggunaan feri antara Butterworth dengan Pangkalan Raja Tun Uda di
sebelah Pulau Pinang. Penumpang bas ekspres bukan sahaja diturunkan di stesen
bas Butterworth, malah juga di Sungai Dua dan Gelugor.
Perkhidmatan feri pula menjadi semakin tidak cekap dan lambat
dan menyebabkan penduduk beralih menggunakan Jambatan Pulau Pinang.
Pangkalan Sultan Abdul Halim telah dibina semula dengan
beberapa pengubahsuaian.
Sumber : Wikipedia, Khalic.com
Merit Casino - Discover more of the best slots at
ReplyDeleteMerit Casino, an established in 2015, is the first to introduce NetEnt's youtube to mp3 3D and 3D 메리트 카지노 online casino. It is 인카지노 a very trustworthy casino and one that