Pages

Ads 468x60px

Saturday 17 November 2012

Kegunaan Jeti Georgetown

















Kegunaan Jeti Georgetown


Jeti Georgetown terletak di Pelabuhan Quay, George Town. Jeti ini menyediakan perkhidmatan feri sebagai kemudahan pengangkutan yang kedua selepas jambatan Pulau Pinang. Perkhidmatan feri di jeti ini disediakan bagi memudahkan perjalanan orang ramai dari tanah besar untuk datang ke Pulau Pinang serta memberi peluang untuk mereka menghayati pemandangan dan merasai angin di laut. Antara perkhidmatan yang terkenal di jeti ini ialah perkhidmatan pengangkutan feri. Feri Pulau Pinang merupakan perkhidmatan feri tertua di Malaysia yang menghubungkan terminal feri di Butterworth ke Jeti Raja Tun Uda di Pelabuhan Quay, George Town. Setiap hari, perkhidmatan feri mengambil masa antara 2 hingga 30 minit untuk menyeberang selat sepanjang 3.2 kilometer. 

Pemandangan di Jeti Georgetown


Di bawah gabungan kuasa Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang (SPPP) bersama Penang Port Sdn. Bhd. (PPSB), kapasiti perkhidmatan feri juga diperbesarkan untuk menampung keperluan yang kian meningkat. Feri ini boleh memuatkan sejumlah besar bilangan penumpang pejalan kaki dan kenderaan seperti kereta dan motosikal. Di terminal feri, tempat menunggu yang luas ada disediakan bagi pengguna. Tempat menunggu bagi orang kurang upaya dan ibu mengandung serta laluan pejalan kaki bagi orang kurang upaya juga disediakan. Terdapat beberapa kemudahan yang telah disediakan di atas feri. Di antaranya ialah tempat duduk, tandas dan juga gerai menjual makanan.

Suasana di dalam feri





Antara kegunaannya yang lain, Jeti Georgetown ini menyediakan dan menyelenggarakan alat-alat bantuan pelayaran atau suar-muar di pelabuhan-pelabuhan, sungai-sungai dan tepi pantai, di samping berperanan mengawal kegiatan pengukuran dasar laut, pengorekan dan tebus-guna tanah di kawasan yang berkenaan. Tambahan pula, jeti ini dibina khas untuk bot atau perahu kecil serta kemudahan memancing. Jeti ini juga sering digunakan terutamanya bagi perkhidmatan/kegunaan bot laju dan jet ski.

Dari aspek pelancongan, kawasan Jeti Georgetown telah dikenal pasti untuk dimajukan sebagai satu pusat persinggahan kapal pesiaran antarabangsa bagi meningkatkan sektor pelancongan di Negeri Pulau Pinang. Pelabuhan Pulau Pinang yang berperanan sebagai pintu masuk utama para pelancong melalui jalan laut ke Pulau Pinang kini mampu menerima kapal-kapal pelancong terbesar di dunia dengan siapnya Swettenhem Pier Cruise Terminal pada November 2009. Terminal baru ini dibina berbentuk T dan sepanjang 400 meter serta memiliki kedalaman 12 meter.


Swettenham Pier Cruise Terminal
Terminal ini dilengkapi dengan bangunan setinggi 2 tingkat dengan keluasan 15,005 kaki persegi dan menyediakan kemudahan yang ideal bagi ketibaan dan pelepasan para penumpang. Terminal ini berupaya untuk menampung kapal-kapal persiaran dengan para penumpang melebihi 2,000 orang dan ia mempunyai kemudahan-kemudahan seperti lot-lot kedai dan kemudahan sistem pengangkutan. Swettenham Pier Cruise Terminal yang terletak di dalam Tapak Warisan Dunia UNESCO bukan sahaja menjadikan Pulau Pinang sebagai destinasi untuk kapal-kapal persiaran tetapi juga bertindak sebagai penggerak industri pelancongan tempatan dan antarabangsa.
penangport.gov.my
Jeti Georgetown mempunyai  perkampungan serupa yang dikenali perkampungan jeti. Ia didiami mengikut kumpulan etnik masing-masing. Terdapat kira-kira 20 jeti tradisional yang mendapat namanya daripada nama keluarga generasi terawal di Georgetown, Pulau Pinang. Jeti ini juga dijadikan tumpuan pelancong memandangkan keadaannya yang tidak banyak berubah dan menyimpan banyak sejarah awal negeri Pulau Pinang dari aspek budaya dan komuniti penghuninya. Hari ini, penduduk sekitar jeti semakin menerima kunjungan pelancong luar kerana keunikan bangunan, cara hidup dan pengekalan kebudayaannya. Kerajaan negeri bercadang untuk membangunkan jeti ini lagi kerana nilainya yang cukup besar kepada sektor pelancongan negeri.

Jeti Chew yang merupakan antara beberapa jeti tradisional yang menjadi tempat berlabuh kapal-kapal dagang sekitar tahun 1900-an masih didiami waris generasi terawal pada hari ini. Pada zaman itu, jeti tersebut menjadi tempat pendaratan imigran Cina dari Tanah Besar China mengikut klan masing-masing yang datang mencari kerja di Pulau Pinang. Bagaimanapun, Jeti Chew adalah yang paling dikenali ramai. Penghuni di sini mempunyai beberapa sampan yang boleh digunakan untuk tujuan persiaran.   

Pembangunan menyeluruh di jeti ini merangkumi semua kemudahan dan pusat tarikan pelancong serta pembinaan hotel, restoran, pusat penjaja,  pusat  kebudayaan/seni, kawasan   membeli-belah bebas cukai, kawasan riadah dan pusat pemeriksaan Kastam dan Imigresen yang terkini dan selesa.  Reka bentuk pembangunan baru ini akan mengekalkan ciri-ciri warisan di kawasan sekitar.

Gudang yang sedia ada sedang diubah suai untuk dijadikan terminal penumpang antarabangsa dan terminal penumpang domestik, masing-masing dengan kemudahan asas yang baru bagi perkhidmatan imigresen dan kastam, ruang membeli-belah dan makanan serta tempat naik-turun bagi kemudahan pengangkutan awam seperti bas, teksi dan beca. Terdapat juga kemudahan-kemudahan lain yang sedia ada di Jeti Georgetown seperti Pusat Perniagaan Tukar Barang. Jeti ini berperanan sebagai terminal tukar barang bersepadu dan menjadi hab pelancongan bertaraf antarabangsa. Aktiviti perdagangan barter dapat membuka peluang kepada perniaga-perniaga kecil mengeksport dan mengimport barangan mereka. 

Perdagangan barter juga membolehkan peniaga-peniaga kecil dari negara membangun menjual barangan mereka tanpa menggunakan dokumen-dokumen yang rumit. Barangan kitar semula dan barangan terguna juga boleh dipasarkan ke negara miskin. Selain itu, aktiviti perdagangan barter juga dijalankan dengan negara Myanmar dan Indonesia. Antara barangan yang didagangkan ialah makanan seperti minyak masak dan biskut, pakaian terpakai, barangan plastik, barangan logam, alat ganti, kotak dan peralatan enjin marin. Sebagai pelabuhan serbaguna, Pelabuhan Pulau Pinang juga merupakan sebuah pelabuhan bertaraf antarabangsa di bahagian barat laut Semenanjung Malaysia yang menawarkan pelbagai kemudahan dan peralatan moden untuk pengendalian kontena, kargo pukal cecair, kargo pukal kering dan kargo am.
http://ms.wikipedia.org/wiki/Suruhanjaya_Pelabuhan_Pulau_Pinang

Pertumbuhan kargo telah dicatatkan sebanyak 5.8% setahun antara tahun 1995 hingga 2009. Namun, prestasi pengendalian kargo pada tahun 2006 adalah memberangsangkan apabila dicatatkan kadar pertumbuhan sebanyak 8.1%. Sebanyak 25,475,964 tan kargo dicatatkan dalam tahun 2006 berbanding 23,563,135 tan kargo pada tahun sebelumnya. Kesemua kargo ini dikendalikan melalui kemudahan pelabuhan. Kargo import meningkat 9.3% kepada 14,098,545 tan atau 55% daripada jumlah keseluruhan. Eksport bertambah 6.7% kepada 11,377,419 tan atau 45% daripada jumlah keseluruhan pengendalian kargo. 


Dari segi jumlah pertanan, pengendalian kargo kontena telah mencatatkan pertumbuhan sebanyak 13% kepada 15,662,167 tan berbanding 13,870,399 tan dalam tempoh yang sama pada tahun sebelumnya. Dari segi TEUs (1 unit bersamaan dua puluh kaki), kargo kontena berjaya  dikendalikan sebanyak 849,730 TEUs pada tahun 2005, iaitu peningkatan sebanyak 7%. Pelabuhan Pulau Pinang juga menunjukkan prestasi yang menggalakkan dengan mengendalikan 1.20 juta TEU berbanding 1.11 juta TEU, iaitu peningkatan 8.4 peratus pada 2011. Sebahagian besar peningkatan dalam sektor kontena adalah sumbangan perdagangan antara negara Asia dan dijana melalui peningkatan trafik tempatan dan trafik pindah kapal serantau. Perkhidmatan perkapalan baru yang memulakan operasinya di pelabuhan juga merupakan faktor penyumbang terhadap pertumbuhan pelabuhan.
Pengendalian kargo pukal kering pada tahun 2006 mencatatkan peningkatan sebanyak 6.4% berbanding pada tahun sebelumnya. Sebanyak 4,039,870 tan telah dikendalikan berbanding dengan 3,797,080 tan pada tahun 2005.  Antara komodi utama dalam bentuk pukal kering ialah jagung, gula mentah, besi skrap dan baja. Kargo pukal cecair masih lagi menjadi kargo utama yang dikendalikan walaupun menunjukkan sedikit penurunan berbanding angka yang dicatatkan pada tahun 2006. 

Pada tahun 2006, jeti ini  telah mengendalikan sebanyak 4,028,352 tan metrik berbanding 4,108,135 tan metric pada tahun 2005, iaitu penurunan sebanyak 2%. Pengendalian kargo pukal cecair telah menyumbangkan sebanyak 16% daripada jumlah keseluruhan pengendalian kargo pelabuhan. Kargo pukal cerai yang merupakan 7% daripada jumlah keseluruhan pengendalian kargo, menurun sebanyak 2.4% kepada 1,745,575 tan pada tahun 2006.  Penurunan sedemikian disebabkan oleh penukaran corak pengangkutan kargo ke arah penggunaan kontena.






Pelabuhan Pulau Pinang melengkapkan operasi dan perkhidmatan ferinya dengan pelbagai perkhidmatan sampingan seperti pemaliman, tunda kapal, membaiki kapal di limbungan, keselamatan dan kebombaan. Pemaliman ialah mandatori dan diperlukan bagi kapal-kapal seberat 600 tan ke atas di dalam kawasan had pelabuhan. Ia juga perlu bagi kapal-kapal dengan berat 200 tan ke atas untuk berlabuh/belayar keluar dari jeti-jeti persendirian atau dermaga-dermaga di pelabuhan.

Tunda Kapal ialah perkhidmatan bot-bot tunda dilengkapi dengan peralatan memadam kebakaran, beroperasi sepanjang masa bagi kemudahan untuk kapal-kapal berlabuh dan belayar. Perkhidmatan yang ada juga disediakan ialah membaiki kapal-kapal milik pelabuhan serta menyelenggara kapal komersil sehingga berat 700 tan di Limbungan Bagan Dalam.  Pelabuhan Pulau Pinang menyediakan pemantauan keselamatan 24 jam sehari di semua pintu keluar/masuk bagi memastikan keselamatan maksimum. Sebarang kebakaran sama ada di kawasan pelabuhan atau di laut sentiasa mendapat perhatian oleh pihak bomba pelabuhan dengan peralatan kebombaan yang terkini.
 http://www.penangport.com.my/english/publications/AR2006/PPSBAR2006.pdf

0 comments:

Post a Comment

 

Sample text

Sample Text

Sample Text