SEJARAH DAN LATAR BELAKANG
Perkhidmatan feri pertama di Pulau
Pinang telah dimulakan oleh Encik Quah Beng Kee; seorang pengusaha persendirian
dan saudara-saudaranya pada tahun 1894. Walaubagaimanapun, reka bentuk feri
pada zaman itu hanya merupakan sebuah lanci-lanci kecil atau motobot yang
biasanya digunakan sebagai bot pengangkutan yang menggunakan kuasa wap untuk
berjalan. Lanci-lanci kecil ini juga hanya dapat mengangkut beberapa bilangan
penumpang sahaja dan barang-barang yang dapat diangkut juga terhad kerana pada
masa itu kenderaan bermotor masih belum ada. Manakala, perkhidmatan feri pada
ketika itu hanya terdapat diantara Jeti Kedah di Pulau Pinang dan beberapa
tempat pendaftaran di Seberang Perai. Pengurusan dan penyeliaan feri telah
diambil alih oleh Lembaga Pelabuhan Pulau Pinang (LPPP) pada Disember 1924 dan
pada tahun ini jugalah bermulanya perkhidmatan feri yang dapat mengangkut
kenderaan bermotor. Pada tahun berikutnya, Jeti Lebuh Gereja di Pulau Pinang
dan Jeti Mitchell di Butterworth telah menjadi jeti khusus yang mengendalikan
perkhidmatan feri yang dapat mengangkut kenderaan bermotor. Pada waktu itu juga
terdapat satu feri yang dibina oleh Lembaga Pelabuhan Singapura bernama
“Seberang” beroperasi untuk memuatkan pejalan kaki dan kenderaan bermotor.
Perkidmatan
feri ini telah mendapat sambutan daripada ramai penduduk khususnya
penduduk-penduduk di sekitar Pulau Pinang dan Butterworth. Disebabkan oleh
permintaan para penduduk yang terlalu ramai, pihak LPPP terpaksa membesarkan
jeti-jeti yang sedia ada dan menambahkan lagi bilangan feri yang lebih besar.
Feri-feri ini beroperasi dalam anggaran setengah jam satu feri. Perkhidmatan
feri semakin berkurang pada tahun 1941 sehingga 1945 disebabkan oleh perang
dunia kedua, ketika tentera Jepun menjajah Tanah Melayu. Setelah perang dunia
kedua berakhir, pentadbiran tentera British telah memulihkan semula
perkhidmatan feri ini. Pada April 1946, LPPP telah mengambil alih perkhidmatan
feri ini dan 4 buah kapal perisai British turut diubahsuai untuk menyediakan
kemudahan bagi penumpang di dalam feri.
Jumlah pengangkutan bermotor yang
dikendalikan telah meningkat dengan pesatnya pada sekitar tahun 1946 sehingga
1958. Disebabkan perkara ini terjadi, maka satu perancangan telah dibuat untuk
memodenkan perkhidmatan feri secara keseluruhan pada tahun 1953. Sebanyak lima
buah feri baru yang boleh memuat dan memunggah di bahagian kedua-dua hujung
feri telah menggantikan feri yang lama dan uzur pada tahun 1959. Bagi memenuhi
permintaan penduduk yang semakin bertambah, sebuah feri telah dibeli pada tahun
1965 dan dua buah lagi pada tahun 1971 oleh pihak Suruhanjaya Pelabuhan Pulau
Pinang. Penambahan feri-feri ini telah menunjukkan peningkatan bagi
perkhidmatan feri sekitar tahun itu.
Projek Pengeluasan Feri di bawah Rancangan
Malaysia ke-2 telah dilancarkan oleh SPPP pada Jun 1971 setelah mereka
mendapati hasil daripada kajian mereka pada tahun 1968 menunjukkan bahawa feri-feri
yang sedia ada telah mencapai had maksimum bagi mengendalikan kenderaan. Dengan
peruntukan sebanyak 17.5 juta, projek ini telah melibatkan pembinaan terminal
feri yang mampu mengendalikan sebanyak dua feri pada masa serentak. Bagi memudahkan
kawalan trafik dan kecekapan operasi maka terminal baru ini telah dibina
bersebelahan dengan terminal yang lama. Tiga buah feri yang direka bentuk khas
juga telah ditambah oleh pihak SPPP untuk pangkalan baru ini. Feri-feri ini
digunakan hanya untuk mengangkut kenderaan dan dengan adanya feri-feri ini,
pihak SPPP berharap agar dapat mengurangkan masalah trafik yang kian meningkat.
Tiga lagi feri baru telah ditambah oleh pihak
SPPP pada tahun 1981. Jumlah penggunaan perkhidmatan feri ini semakin meningkat
pada tahun 1984 dan jumlah trip perjalanan pada tahun 1987 pula telah
mencatatkan trip yang tertinggi berbanding tahun-tahun sebelumnya. Pada 31
Julai 1988, telah berlaku satu peristiwa yang menyebabkan penggunaan
perkhidmatan feri kian merosot. Peristiwa Jeti Runtuh ini pastinya telah
diketahui oleh semua penduduk di Pulau Pinang dan disebabkan oleh kejadian ini,
pangkalan jeti lama tidak lagi digunakan untuk mengangkut penumpang.
Memandangkan perkara ini seperti tidak dapat dipulihkan lagi, maka banyak feri
lama telah direhatkan dan tidak digunakan lagi sejak Disember 1993. Pada tahun
1995, pihak feri telah mencubauntuk memenuhi permintaan pengguna dengan
meningkatkan tahap kecekapan.
Kini,
pelabuhan Pulau Pinang menyediakan perkhidmatan feri yang menghubungkan
Georgetown di bahagian pulau dan Butterworth di tanah besar bermula jam 5.30
pagi sehingga jam 1.00 pagi. Terdapat lapan buah feri yang beroperasi pada
waktu ini dan feri-feri yang membawa penumpang pejalan kaki dan kenderaan ini
berlepas dari terminal setiap lapan minit sekali pada waktu puncak dan
bilangannya berkurang menjelang tengah malam. Perjalanan feri hanya mengambil
masa 15 hinggan 20 minit untuk menyeberang antara Butterworth dan Georgetown. Harga
tiket telah diperkenalkan sejak 1 Mei 2005 dan masih dijalankan sehingga kini.
Jeti
Georgetown
Jeti
Butterworth
Sumber : wikipedia
0 comments:
Post a Comment