Pages

Ads 468x60px

Thursday 22 November 2012

Kesan Positif & Negatif




Kesan penggunaan jeti dan cara mengatasi


Jeti merupakan salah satu pengangkutan awam yang melibatkan air. Kesan penggunaan jeti terbahagi kepada dua iaitu kesan baik dan kesan buruk.
Antara kesan positif ialah:
a) Dapat berkenalan dengan pelbagai kaum
Kesan ini dapat dilihat semasa menuggu dan sebagainye. Sebagaimana yang kita sumua tahu ,pelbagai agama bangsa dan Negara menggunakan jeti sebagai pengangkutan yang menghubungkan buterworth dengan georgtown. Oleh sebab itu , waktu menunggu ketibaan feri dapat dimanfaatkan dengan berkenalan antara satu sama lain tidak kira bangsa agama dan budaya. Secara tidak langsung ukhwah antara bangsa dan sesama bangsa dapat dieratkan lagi. 

b) Penduduk sekitar menambah pendapatan keluarga
Sepertimana yang kita tahu , ramai peniaga-peniaga dating untuk berniaga ditempat seperti ini kerana kawasannya yang strategik dek kerana tempat tumpuan manusia. Selain daripada mengeratkan perpaduan, penduduk yang tinggal disekitar jeti dapat manambah pendapatan keluarga dengan berniaga di sekitar pangkalan jeti. 

c) Menjadi daya tarikan bagi pelancong dalam dan luar Negara 
 Jeti merupakan tumpuan pelancong baik di dalam mahupun diluar negara. Hal ini kerana, jeti di peneng merupakan salah satu symbol bagi negeri ini. Hal ini dapat membantu Negara dalam menjana pendapatan. 

Antara kesan negetif :
a) faktor keselamatan,kemudahan dan sosial
kebanjiran warga asing menyebabkan keselamatan pengunjung dan peniaga terancam. Hal ini boleh dielakkan dengan menambah baik system keselamatan seperti penggunaan cctv dan sebagainya. 

b) kemudahan tempat duduk di ruang menunggu tidak mencukupi 

Selain itu, kemudahan tempat duduk di ruang menunggu tidak mencukupi terutamanya waktu kemuncak iaitu pada jam 5 petang yakni waktu pulang dari kerja. Ini menyebabkan kesesakan di ruang menunggu dan menyebabkan pengunjung berebut-rebut untuk menaiki feri. Sebagai lagkah, pihak yang bertanggungjawab haruslah menyediakan insfastuktur yang mencukupi untuk memastikan keadaan ini terkawal.sebagai contoh, memberi kerusi tambahan dan sebagainya.


1 comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text